arrow_drop_up arrow_drop_down
10 maart 2020 

Immuunsysteem versterken bij kanker? Zo doe je dat! (12 tips)  

Het versterken van je immuunsysteem is essentieel om kanker optimaal en holistisch aan te pakken. Wanneer je veel behandelingen ondergaat of stress ervaart kan je immuunsysteem hier flink onder lijden. Wanneer het immuunsysteem niet op optimale kracht en vitaliteit is krijgt kanker meer ruimte om te groeien. Ook zul je met een zwakker immuunsysteem meer last hebben van bijwerkingen en een gebrek aan energie.

Om te zorgen dat je niet alleen de kanker aanvalt via behandelingen maar ook het lichaam van binnenuit krachtiger maakt, vind je in dit artikel 12 concrete en direct toepasbare tips om je immuunsysteem te versterken.

Er zijn meerdere manieren om je immuunsysteem maximaal te ondersteunen. In dit artikel leer je een aantal praktische leefstijl optimalisaties om door te voeren. Zodat je je immuunsysteem zo sterk en vitaal mogelijk krijgt en houdt.

12 tips om je immuunsysteem te versterken

  1. Koud/warm douchen voor een sterk immuunsysteem
  2. Slaap voor een sterk immuunsysteem
  3. Bewegen om je immuunsysteem te versterken
  4. Trampolinespringen om je immuunsysteem te versterken
  5. Zonlicht voor een sterker immuunsysteem
  6. Massage voor een sterker immuunsysteem
  7. Drybrushing voor een sterker immuunsysteem
  8. Drink water voor een gezond immuunsysteem
  9. Infraroodsauna voor een sterker immuunsysteem
  10. Stress onderdrukt het immuunsysteem
  11. Yoga, tai chi of qigong voor een sterker immuunsysteem
  12. Mindset de baas bij kanker

1: Koud/warm douchen voor een sterk immuunsysteem

In het artikel over koud/warm douchen bij kanker kun je hier alle informatie erover lezen. Hieronder vind je een praktische samenvatting om direct aan de slag te gaan.

Koud/warm wisseldouches hebben verschillende voordelen voor je lichaam. 

Wanneer je heet doucht wordt de circulatie in je lichaam gestimuleerd. Je rode bloedcellen gaan meer naar de oppervlakte van je huid. De kou die erop volgt trekt de rode bloedcellen naar de organen toe. Wanneer het lichaam het koud krijgt moet het er namelijk alles aan doen om de organen te beschermen en warm te houden.

Omdat je lichaam de temperatuur rondom de organen stabiel moet houden, werkt het hard om dit te realiseren. Door de kou krijgt je lichaam ineens een grote hoeveelheid fysieke stress te verwerken. Deze stress zet het lichaam aan tot training van het immuunsysteem. 

Koud/warm douchen voor een sterk immuunsysteem

Dat op en neer gaan van het bloed en de circulatie van onder andere het lymfesysteem en je organen is een van de beste therapieën die je jezelf iedere dag kunt geven. Omdat tijdens deze circulatie het lichaam in staat is alle gifstoffen optimaal af te voeren. Zowel uit het bloed als uit de lymfe.

Deze verbeterde doorbloeding en doorstroom heeft een positief effect op het immuunsysteem. Hoe beter het immuunsysteem functioneert, hoe beter het lichaam afvalstoffen afvoert. Zeker wanneer er veel medicatie gebruikt wordt en/of het lijf blootgesteld wordt aan veel stress zoals bij kanker. Is het versterken van het immuunsysteem een belangrijk onderdeel van holistische gezondheid. 

Hoe je koud/warm douchen optimaal toepast en welke verschillende manieren er zijn, lees je in het artikel over koud/warm douchen bij kanker.

Koud/warm douchen stimuleert het lichaam en versterkt het immuunsysteem. Een goed startpunt is dagelijks 5-10 minuten koud/warme wisseldouches te gebruiken.

2: Slaap voor een sterk immuunsysteem

In het artikel over slaap bij kanker kun je alle grote effecten lezen van slaap en slaapgebrek op kankerontwikkeling.

Slaap heeft een groot effect op ons immuunsysteem. 

Studies hebben aangetoond dat slaapstoornissen en slechte slaap invloed kan hebben op terugval bij kanker. De grootste factor is het onderdrukte immuunsysteem bij slaapgebrek. Als we slapen produceren onze hersenen melatonine. Een hormoon dat ons lichaam een prikkel geeft en oncostatische eigenschappen heeft. Dit houdt in dat de kans op progressie van kanker verkleind wordt wanneer de hormonen in balans zijn. Wanneer je hormonen uit balans zijn door slaapgebrek kan dit negatieve invloed hebben op het gedrag van de kankercellen.

Wanneer je nachten van 4-5 uur slaap hebt neemt het natuurlijke aantal killercellen met 70% af. Killercellen zijn cellen die je kankercellen aanvallen. Slaaptekort is in verband gebracht met darmkanker, prostaatkanker en borstkanker.

Slaaptekort beïnvloedt je lichaam negatief omdat het immuunsysteem onderdrukt wordt. Niet alleen virussen en griepjes komen makkelijker binnen, ook kankercellen krijgen meer kans om te groeien. 

Slaap is een van de belangrijkste onderdelen om je gezondheid en immuunsysteem op volle sterkte te krijgen. En kankercellen maximaal te kunnen aanvallen en verzwakken.

De top 1 prioriteit om je immuunsysteem te versterken zou slaap moeten zijn. Maak slaap belangrijk, want het is belangrijk. In dit artikel lees je wat je kunt doen om slaap te optimaliseren.

3: Bewegen om je immuunsysteem te versterken

Beweging lijkt het immuunsysteem sterker te maken doordat het beter aanvoelt en ‘weet’ wat het moet doen als er een indringer je lichaam binnenkomt. Maar te zwaar sporten en te weinig rusten of slecht eten ernaast kan je immuunsysteem juist weer onderdrukken. 

Wanneer je beweging in de buitenlucht doet en combineert met goed (buik)ademhalen ondersteun je het lichaam nog positiever.
Op die momenten geef je het lichaam naast de beweging, ook maximale zuurstoftoevoer. Welke het immuunsysteem versterken.

Ook zorgt de beweging voor het doorstromen van het lymfesysteem, waardoor afvalstoffen beter afgevoerd worden.

4: Trampolinespringen om je immuunsysteem te versterken

Trampolinespringen heeft een vergelijkbaar effect op je immuunsysteem als koud/warm douchen heeft. Het richt zich namelijk met name op het lymfestelsel.

Ons lymfesysteem heeft geen pomp, zoals het hart. Daardoor moet er stimulatie van buitenaf komen, zoals trampolinespringen. Trampolinespringen stimuleert de doorstroming van het lymfestelsel en daarmee de afvoer van afvalstoffen.

Trampolinespringen kan al heel eenvoudig thuis gedaan worden. Een simpele kleine trampoline is al voldoende. Dagelijks 10-15 minuten trampolinespringen ondersteunt je immuunsysteem en maakt het iedere dag sterker. 

Trampolinespringen om je immuunsysteem te versterken

5: Zonlicht voor een sterker immuunsysteem

Wanneer je in de zon komt gaan T-cellen in je lichaam sneller bewegen. Dit bleek uit een onderzoek van de universiteit van Georgetown in Amerika. Deze T-cellen zijn een belangrijk onderdeel van het immuunsysteem. Als ze snel bewegen, zijn ze snel op de plek van een infectie om deze aan te vallen. 

6: Massage voor een sterker immuunsysteem

Massage zorgt voor een betere circulatie van het bloed en lymfesysteem. Waarbij ook hier de afvalstoffen makkelijker uit het lichaam gewerkt kunnen worden.

 

7: Drybrushing voor een sterker immuunsysteem

Drybrushing, ofwel jezelf borstelen met een droge borstel ondersteunt de bloedsdoorloop en stimuleert het lymfestelsel voor betere afvoer van afvalstoffen. Door jezelf 1-2x per dag 1-2 minuten per keer te drybrushen ondersteun je je lichaam, zeker als je dit combineert met de andere genoemde stappen in dit artikel.

Drybrushing voor een sterker immuunsysteem

Drybrushing voor een sterker immuunsysteem

8: Drink water voor een gezond immuunsysteem

Drink voldoende water zodat je lichaam voldoende vocht heeft om alle vrijgekomen afvalstoffen af te voeren via ontlasting of zweten bijvoorbeeld. Zeker wanneer je alle bovenstaande tips doorvoert is het belangrijk om voldoende te drinken.

9: Infraroodsauna voor een sterker immuunsysteem

In het artikel over infraroodsauna bij kanker kun je alles lezen over de positieve effecten hiervan.

De golflengtes van infrarood dringen diep in het lichaam. Het verhit daardoor het spierweefsel en orgaanweefsel. Dit helpt de organen om gifstoffen in de bloedbaan te krijgen waardoor ze vervolgens uit het lichaam gewerkt kunnen worden.

Door de infraroodstraling wordt het lichaam efficiënter in opruimen van zwakke cellen en het voeden van gezonde cellen.
Het lichaam wordt gestimuleerd om voedingsstoffen in de cellen beter op te nemen en gifstoffen sneller eruit te werken. De infrarood sauna stopt ontstekingen en vergroot de lymfe circulatie en stimuleert een verhoogde opname van zuurstof in de cellen en weefsels.

Infraroodsauna voor een sterker immuunsysteem

Infraroodsauna’s/infraroodstraling verandert de samenstelling en het functioneren van cellen. Kankercellen worden beschadigd of gedood, gezonde cellen en het immuunsysteem gestimuleerd en versterkt. De natuurlijke afvoer van gifstoffen wordt gestimuleerd waardoor je lichaam alle afvalstoffen makkelijker eruit werkt. Als bijkomend voordeel vermindert een bezoek aan de sauna de stresslevels wat direct en indirect ook invloed heeft om het immuunsysteem, vitaliteit en zelf genezend vermogen.

10: Stress onderdrukt het immuunsysteem

Stress is een van de grootste factoren van het onderdrukken van het immuunsysteem.

Onze hypnotherapeut Jaqueline van der Vegt uit Enschede legde het heel mooi uit.

“Vroeger als we werden aangevallen door een sabeltandtijger was dit een grote stresssituatie. Op zo’n moment komt het lichaam in de vecht- of vluchtstand te staan. Alle energie, al het bloed, alle focus van het lichaam gaat naar onze ledematen om te kunnen vechten of vluchten. Dat is het enige dat telt op zo’n moment.

Wat helemaal niet belangrijk is op zo’n moment, is focus hebben op ons immuunsysteem en een eventueel griepvirusje dat binnendringt. Daar besteedt het lichaam in tijden van stress dan ook geen energie aan.”

Stress haalt de focus van zaken als het immuunsysteem, vetverbranding, afbraak van kapotte cellen. Dit zijn processen die veel energie vragen maar niet acuut problemen veroorzaken als er niet nu direct energie in gestoken wordt.

Omdat we vanuit lang geleden geprogrammeerd zijn om te vechten of vluchten bij stress, is dat iets dat ons lijf nog steeds doet. Gelijk met die stress komt dus het onderdrukken van het immuunsysteem, ofwel, die komt steeds stiller te liggen naar mate de stress toeneemt. Helaas is ons huidige leven een grote bron van stress. Fysieke en mentale stress maar ook emotionele stress hebben allemaal hetzelfde effect op immuunsysteem onderdrukking als de sabeltandtijger van vroeger.

Daarom wil je idealiter niet alleen het immuunsysteem versterken door koud/warm douchen, bewegen, dry brushen, trampolinespringen en goed te slapen. Maar ook factoren die het immuunsysteem actief onderdrukken weghalen, zoals stressfactoren. Manieren hiervoor beschrijf ik hieronder.

11: Yoga, tai chi of qigong voor een sterker immuunsysteem

Deze oefeningen werken op een iets indirectere manier aan het immuunsysteem. Yoga, tai chi of qigong helpen je ontspannen, zowel fysiek als mentaal. Het vermindert stresslevels drastisch. Zoals je nu weet is het extreem belangrijk om stress te verminderen wanneer je het immuunsysteem zo vitaal mogelijk wilt houden. Deze manieren van bewegen en tot rust komen ondersteunen hierbij.

Chronische stress, fysiek, mentaal of emotioneel, verzwakt de afweer tegen virussen. Daarmee krijgen kankercellen veel meer kans om te groeien. Dit verzwak je door te zorgen dat je stresslevels dalen.

12: Mindset de baas bij kanker

Ontdekken waardoor je snel in paniek raakt, boos wordt, geïrriteerd raakt, in de stress schiet of negatief denkt is heel belangrijk. Door je manier van denken, je mindset, de baas te worden leer je je gedachtes en emoties sturen. Een heel groot positief effect hiervan is dat je via je gedachtes je stresslevels drastisch kunt verlagen. 

Een goede stap om hiervoor te zetten is onze training Mindset de Baas bij Kanker op GOAkanker.nl

Een ander heel groot effect van een goed getrainde mindset is dat je effect hebt op je eigen immuunsysteem. Patiënten met positieve verwachtingen over behandelingen kunnen hun immuunsysteem actief aan het werk zetten. Er is onderzoek gedaan naar specifieke medicijnen voor de huidziekte psoriasis. Na een tijdje namen de deelnemers enkel placebo’s (nep pilletjes) en bleef het lichaam dezelfde antistoffen aanmaken tegen de allergie of ontsteking.

Je mind is ontzettend krachtig. Niet alleen in het verminderen van je stress maar ook in het actief beter laten functioneren van het immuunsysteem. Dus zorg dat je je Mindset de Baas wordt.

Online programma Mindset de Baas bij Kanker

Om je manier van denken en het leren sturen van je gedachtes optimaal te leren beheersen zijn er een aantal stappen om te zetten. Wat een goede vervolgstap kan zijn is het programma “Mindset de Baas bij Kanker” .

In Mindset de Baas bij Kanker staan we stil bij oude gedachtepatronen. Overtuigingen die je in de weg zitten. En leer je hoe je jouw gevoel, gedachtes en emoties leert sturen. Met als doel zorgen dat je op een opbouwende manier denkt. Je emoties alle ruimte leert geven zonder je te verliezen in het negatieve.

Zoals deelneemster Ananda Obst zegt: ‘Alle kennis en informatie is van onschatbare waarde!”

“De combinatie van zelfontwikkeling, spiritualiteit, ‘relaxed vlammen’ en af en toe een keiharde spiegel maakt dat ik continu getriggerd word om haar trainingen te volgen. Alle informatie en kennis die gedeeld word is van onschatbare waarde! Jeanet weet waar ze over praat, is duidelijk maar bovenal altijd eerlijk. Geen nonsense maar serieuze content!”

Mindset de baas bij kanker

In de praktische en concrete modules van Mindset de Baas bij Kanker leer je alles dat nodig is. Om je manier van denken, het sturen van je emoties en gevoelens te optimaliseren. En je niet werkende overtuigingen en denkpatronen om te vormen. Zodat je zo krachtig, rustig en vol vertrouwen mogelijk het proces waar je inzit doorloopt.

In Mindset de Baas bij Kanker leer je alles om een echte KankerLeider te worden.

Klik op de afbeelding om alle informatie te lezen.

Mindset de baas bij kanker

Conclusie: immuunsysteem versterken bij kanker

Er zijn verschillende dagelijkse leefstijloptimalisaties die je vandaag nog kunt doorvoeren. Zorg ervoor dat je het mes aan twee kanten laat snijden. Door enerzijds je immuunsysteem te versterken en anderzijds factoren die het immuunsysteem onderdrukken weg te halen. 

Een concreet voorbeeld om alles toe te passen kan als volgt zijn.
Start de dag met een uurtje tijd voor jezelf.

  • Begin de dag met 5-10 minuten trampolinespringen.
  • Gevolgd door 1-2 minuten drybrushen.
  • Ga 15-20 minuten in de infrarood sauna als je die tot je beschikking hebt.
  • Ga 5-10 minuten koud/warm douchen
  • Doe 15 minuten yoga/meditatie/tai chi/qigong

Eindig de dag met een uurtje tijd voor jezelf. 

  • Bijkomend voordeel hiervan is dat je goed tot rust komt en optimale nachtrust bevordert.
  • Ga 20-30 minuten buiten wandelen/fietsen
  • Ga 5-10 minuten trampolinespringen
  • Gevolgd door 1-2 minuten drybrushing
  • Sluit af met 5-10 minuten koud/warm douchen

Zorg ervoor dat je overdag 2+ liter water drinkt. Neem regelmatig een massage. En werk over de dag heen actief aan het versterken van je mindset. Omdat dit de basis is van alles waaronder een zo sterk mogelijk immuunsysteem om kanker holistisch aan te kunnen pakken.

Over de schrijver
Jeanet is eigenaar van Lifestyle of Business en GOAkanker.nl Sinds de kanker diagnose van haar moeder in 2018 zet zij zich in om de bewustwording rond holistische kankeraanpak in NL te vergroten. Gedurende 2020 is ze in gesprek met investeerders en andere ondernemers om de offline locaties die ze binnen GOAkanker wil opzetten, te realiseren. Ook zal zij, samen met het team van GOAkanker, online het grootste en meest complete holistische kanker educatie platform bouwen. Via onder andere artikelen, interviews en social media maar ook via haar netwerken, zet ze zich iedere dag in om de kanker educatie in NL compleet te maken.
Reactie plaatsen