arrow_drop_up arrow_drop_down
10 maart 2020 

11 slaaptips om beter te slapen als je nu onrustig en slecht slaapt

Slaap je nu onrustig en slecht? Lig je vaak wakker en verlang je ernaar om beter te slapen en je kanker holistisch aan te pakken? Goed slapen en rust zijn misschien niet de eerste dingen waar je aan denkt als je kanker holistisch wilt aanpakken. Misschien is er een gebrek aan slaap en rust door de diagnose en alles dat er met jou en je lijf gebeurt. Slaap en rust zijn twee onderdelen die je lichaam de kracht geven om zo fit mogelijk door het proces te gaan.

In dit artikel leer je wat slaap en rust voor positief effect heeft op kanker aanpak. Hoe negatief en slecht slaapgebrek is bij kanker. En hoe je slaap en rust kunt optimaliseren om je lijf maximaal te ondersteunen. Ik ga 11 slaaptips met je delen om beter te slapen als je nu onrustig en slecht slaapt! 

Dit ga ik behandelen over slaap bij kanker:

  1. Wat gebeurt er als je slaapt?
  2. Onrustig en slecht slapen
  3. Slaap bij kanker
  4. Herstelvermogen en slaap
  5. Leer je lichaam beter kennen
  6. Waarom slaap voor kankerpatiënten belangrijk is
  7. Wat kun je doen om je slaap te verbeteren? (+ 11 slaaptips)
  8. Conclusie: waarom genoeg slaap essentieel is bij kankeraanpak

Wat gebeurt er als je slaapt?

Slaap brengt je hele lichaam tot rust. Je bewustzijn gaat omlaag omdat je geen afleiding van de buitenwereld hebt. Er zijn twee soorten slaap. Non-REM-slaap en REM-slaap.

REM slaap is het type waarbij je ogen snel bewegen (REM = rapid eye movements). Deze fase van slaap brengt je spieren tot ontspanning, laat je dromen en verandert je hartslag, bloeddruk en ademhaling door de verhoogde hersenactiviteit.

In je REM-slaap verwerk je de dingen die je hebt meegemaakt en sla je dingen op in je geheugen. 

In de fase van diepe slaap rust je echt uit en herstelt je lichaam zich. 

11 slaaptips om beter te slapen als je nu onrustig en slecht slaapt

Onrustig en slecht slapen

Niet kunnen slapen hangt vaak samen met niet in slaap kunnen vallen. Of in de nacht wakker worden en daarna niet meer in slaap kunnen komen. Wat veel gebeurt in gevallen waarbij geen sprake is van een vastgestelde slaapstoornis. Is dat de gedachtes met je op de loop kunnen gaan.

Hoe meer je vervolgens nadenkt over de wekker die straks gaat. Over hoe slecht je kunt slapen en hoe moe je bent. Over hoe vervelend het is dat je niet in slaap valt. Als dat gebeurt met je gedachtes wordt het heel lastig om in slaap te vallen. Hoe meer je piekert, hoe minder je kunt slapen.

De beste manier om hiermee om te gaan is door je gedachtes te leren sturen. Zodat je in staat bent rust in je hoofd te krijgen en slapeloze nachten zo rustig en fijn mogelijk doorbrengt.

Mindset de Baas bij Kanker

Slaap bij kanker

In de palliatieve fase van kanker komen doorslaapproblemen het meeste voor. Ook worden er vaak problemen met in slaap vallen en vroeg wakker worden ervaren. 

Te weinig slapen en daarmee te weinig uitrusten heeft veel effect op de kwaliteit van leven. Vermoeidheid neemt toe, omgang met stress verslechtert en de algehele gemoedstoestand kan naar het negatieve doorslaan. Ook vermindert het functioneren van het immuunsysteem. Wat nadelig effect heeft op de kanker aanpak. 

11 slaaptips om beter te slapen als je nu onrustig en slecht slaapt

Herstelvermogen en slaap

De kans is groot dat je het volgende herkent. Niet alleen de behandelingen bij kanker zijn fysiek en mentaal zwaar en vermoeiend. Ook het reizen naar het ziekenhuis, het wachten in de wachtkamer, het nadenken over de uitslagen kost erg veel energie.

Naast de mentale vermoeidheid krijgt het lijf tijdens behandelingen zoals chemotherapie en bestralingen veel dode kankercellen te verwerken. Alle kankercellen die vernietigd worden moeten uit het lichaam gewerkt worden. Je kunt ervaren dat je tijdens deze periodes meer moe bent en meer slaap nodig hebt.

Geef je lichaam die rust. Slaap overdag, doe dutjes. Neem de tijd om je hoofd, je mindset, meer te trainen zodat je gedachtes kalmer blijven. En pas je activiteiten goed aan op je eigen tempo.

11 slaaptips om beter te slapen als je nu onrustig en slecht slaapt

Leer je lichaam beter kennen

Veel mensen zijn geneigd om mee te gaan in dat wat ze voelen. Als ze geen zin hebben in een taak, doen ze het niet. Als ze moe zijn, blijven ze op de bank hangen. Soms is dat goed, het herstel voor je lijf en geest zijn nodig. Maar het kan ook gebeuren dat je te veel meegaat in de vermoeidheid waardoor je je juist meer moe gaat voelen.

Het is aan te raden te ontdekken wat je lijf nodig heeft aan rust en slaap. Misschien weet je dat je met 8 uur slaap in de nacht en 2-3x een powernap van 20 minuten overdag je lichaam genoeg laat rusten. Houd je in dat geval ook aan die tijden, maak dat je vaste routine. Maar neem niet meer slaap dan dat als je lijf dat niet nodig heeft, omdat je je dan lui gaat voelen.

Zorg voor vaste slaap en waakritmes om je lijf zo goed mogelijk te laten slapen. Hoe meer ritme en vastigheid je hebt, hoe beter je over het algemeen in slaap valt. Pas je uren slaap aan afhankelijk van de behandelingen die je krijgt. Hoe meer je lijf te verwerken heeft hoe meer slaap aan te raden is voor optimaal herstel.

11 slaaptips om beter te slapen als je nu onrustig en slecht slaapt

Bepaal daarnaast wat voor je lichaam en geest nodige zaken zijn naast het slapen en rusten. Zoals vaste dagelijkse beweging. Misschien wil je iedere dag 10-20 minuten trampolinespringen om je immuunsysteem bij kanker te ondersteunen. En dagelijks een wandeling maken. Of je wilt misschien de tijd hebben om iedere dag een documentaire of videotraining te bekijken om je kennis rondom holistische kanker aanpak te vergroten.

Door die dingen ook in te plannen, naast je eetmomenten en visite momenten, geef je jezelf regelmaat. Regelmaat bevordert je herstel en heeft een positief effect op slaap. Daarnaast zorgt het ervoor dat je iedere dag enkele dingen doet die je gezondheid ondersteunen en de kanker zwakker maken.

Ga niet volledig mee in de vermoeidheid als je weet dat het eigenlijk meer mentale moeheid is. Leer dat onderscheid maken. Iedere situatie, ieder lijf en iedere fase is anders. Dus blijf bijschaven waar nodig. Overschreeuw jezelf niet, maar doe ook niet te weinig waardoor je je onnodig moe en lamlendig gaat voelen.

Focus je op leven in plaats van enkel overleven. Hoe lastig dat af en toe ook is.

Waarom slaap voor kankerpatiënten belangrijk is

Studies hebben aangetoond dat slaapstoornissen en slechte slaap invloed kan hebben op terugval bij kanker. De grootste factor is het onderdrukte immuunsysteem bij slaapgebrek. Als we slapen produceren onze hersenen melatonine. Een hormoon dat ons lichaam een prikkel geeft en oncostatische eigenschappen heeft. Dit houdt in dat de kans op progressie van kanker verkleind wordt wanneer de hormonen in balans zijn. Wanneer je hormonen uit balans zijn door slaapgebrek kan dit negatieve invloed hebben op het gedrag van de kankercellen.

Het allerbelangrijkste in het proces van kanker aanpak, is maximale energie en vitaliteit. Albert Sonnevelt, Nederlands bekendste psycholoog, vertelt hier alles over in het interview dat Jeanet met hem gehouden heeft. Hoe slechter het slaappatroon, hoe slechter de energie en vitaliteit. Uit meer dan 20 grote onderzoeken kwam hetzelfde naar voren. Hoe korter je nachtrust, hoe ongezonder je bent en hoe korter je in leven blijft. Dit geldt in het algemeen trouwens, niet alleen voor mensen met kanker. 

Albert Sonnevelt

Wanneer je nachten van 4-5 uur slaap hebt neemt het natuurlijke aantal killercellen met 70% af. Killercellen zijn cellen die je kankercellen aanvallen. Slaaptekort is in verband gebracht met darmkanker, prostaatkanker en borstkanker.

Slaaptekort beïnvloedt je lichaam negatief omdat het immuunsysteem onderdrukt wordt. Niet alleen virussen en griepjes komen makkelijker binnen, ook kankercellen krijgen meer kans om te groeien. 

Slaap is een van de belangrijkste onderdelen om je gezondheid en immuunsysteem op volle sterkte te krijgen. En kankercellen maximaal te kunnen aanvallen en verzwakken.

11 slaaptips om beter te slapen als je nu onrustig en slecht slaapt

Wat kun je doen om je slaap te verbeteren? (+ 11 slaaptips)

Het allerbelangrijkste is om je hoofd rustig te krijgen. Dat betekent dat je niet te veel ‘drukke dingen’ meer aan je hoofd moet hebben in de 1-2 uur voor je gaat slapen. Ook wil je je gedachtes leren sturen zodat als je slecht kunt slapen, je niet gaat piekeren. Maar in staat bent je hoofd rustig te houden.

  1. Zorg voor een ‘digital sunset’ zoals Brian Johnson van Optimize.me dat zo mooi noemt. Zet je telefoon uit of op vliegtuigstand. Gebruik geen schermen meer. En kom volledig tot rust.
  2. Eet in de 2-3 uur voor je gaat slapen niks meer. Hooguit een kleine lichte maaltijd. Bij voorkeur met weinig vet. Hoe meer je eet voor het slapengaan, hoe slechter je slaapt. Omdat je lichaam bezig is met voedselverwerking in de nacht in dat geval.
  3. Maak je slaapkamer tot een kalmerende ruimte. Geen tv erin, lichten die niet te fel zijn of gedimd kunnen worden. Temperatuur rond de 18-20 graden. Eventueel een lekkere geurkaars of rustgevend muziekje.
  4. Draag een slaapmasker als je gordijnen niet volledig donker maken. Je wilt letterlijk geen hand voor ogen kunnen zien, zo donker moet het zijn. Wij gebruiken dit slaapmasker welke zelfs in volledig lichte kamers alles pikdonker maakt. Ook erg prettig als je overdag wilt slapen/powernappen en het niet donker kunt krijgen.
    11 slaaptips om beter te slapen als je nu onrustig en slecht slaapt
  5. Doe oordopjes in om volledige stilte te krijgen. Wij gebruiken wassen oordopjes in een bruin bakje met geel deksel van Ohropax. Te verkrijgen bij vrijwel iedere drogist. Deze blijven perfect zitten en halen al het storende geluid weg. Wel hoor je de dingen die nodig zijn zoals eventueel alarm, wekker, enzovoort.
  6. Overweeg om alleen te slapen. Hoewel veel mensen samen in 1 bed slapen kan dit het slaapritme ernstig verstoren. Andere slaap/waak ritmes, gewoel of gehoest van de ander. De slaapkwaliteit wordt over het algemeen beter wanneer je lichaam zich niet constant hoeft aan te passen aan de ander. Iets dat onbewust wel gebeurt als je samen slaapt.
  7. Houd je hoofd rustig, zet je to-do gedachtes uit. Als je moeite hebt rust in je hoofd te krijgen doe dan mee met de training Mindset de Baas bij Kanker. Zodat je je gedachtes en emoties leert sturen en meer rust ervaart.
  8. “Los je schuld af”. Slaapschuld door een te korte, slechte of onrustige nacht kun je het beste in dezelfde week nog ‘aflossen’ door extra slaap in te halen of powernaps toe te voegen. Later dan na een week inhalen werkt niet.
  9. Heb een slaaproutine. Door iedere dag rondom dezelfde tijd je schermen uit te doen. Rondom dezelfde tijd je laatste maaltijd te eten van die dag. Rondom dezelfde tijd bijvoorbeeld een boek te lezen, te mediteren, in de sauna te gaan of lekker voor je uitstaren en je gedachtes ordenen. Zorg je ervoor dat je lichaam de tijd heeft om tot rust te komen. En je jezelf een patroon aanleert dat je klaarmaakt voor de best mogelijke nacht.
  10. Als je ervan houdt om cijfertjes bij te houden en je slaap te meten zodat je het daarna kunt optimaliseren. Dan is de Oura ring wellicht wat voor je.
  11. Maak het belangrijk. Deze laatste tip is de belangrijkste. Zonder het belangrijk te maken heb je altijd redenen en excuses om te laat naar bed te gaan. Te weinig uren te pakken, niet je avondroutine te doen, toch nog op je telefoon te kijken of de dag af te sluiten met tv kijken. 

Maak je slaap belangrijk. Want het IS belangrijk. Goede slaap zorgt voor een optimaal immuunsysteem. Goede slaap zorgt voor meer energie waardoor je ook overdag alles kunt doen dat in je macht licht om je gezondheid te ondersteunen en de kanker aan te pakken. Maak het belangrijk, want anders ga je binnen de kortste keren je eigen smoesjes geloven en weer inleveren op slaap. 

Conclusie: waarom genoeg slaap essentieel is bij kankeraanpak

Te weinig slaap, minder dan 7-8 uur is te weinig, zorgt dat je immuunsysteem verzwakt. Hierdoor krijgen kankercellen meer groeikans en neemt het aantal killercellen in je lichaam af. Je lichaam wordt gevoeliger voor ziektes en de groei van kanker.

Ook heeft te weinig slaap een negatief effect op je gemoedstoestand. Omdat je meer moe bent, voel je je sneller down en negatief. De moed om te doen wat je kunt neemt af. Je energie en vitaliteit dalen drastisch. Hierdoor heb je minder zin en energie om te doen wat je kunt en ligt opgeven op de loer. Waardoor je makkelijker je goede eetgewoontes laat versloffen. Makkelijker je rituelen overslaat die kanker verzwakken en je lichaam versterken, zoals trampolinespringen, infraroodsauna, drybrushing, koud/warm douchen. 

Slaaptekort heeft fysiek en mentaal direct en indirect negatieve gevolgen. Er zit dan ook geen enkel voordeel aan te weinig slapen. Zelfs ‘tijdswinst’ is geen positief gevolg, simpelweg omdat je trager, negatiever en inefficiënter wordt en onder aan de streep geen enkele tijdwinst overhoudt.

Er zijn 11 concrete tips die we in dit artikel hebben gedeeld, die je direct kunt toepassen om je slaap te verbeteren. Waarbij ‘maak het belangrijk’ en ‘word je mindset de baas’ de basiselementen zijn. Gevolgd door praktische handvatten om je slaapomgeving te optimaliseren. 

Wanneer je kanker holistisch wilt aanpakken en je gezondheid op 1 wilt zetten, zal slaap je nummer 1 prioriteit moeten worden.

Mindset de Baas bij Kanker

Om je manier van denken en het leren sturen van je gedachtes optimaal te leren beheersen zijn er een aantal stappen om te zetten. Wat een goede vervolgstap kan zijn is het programma “Mindset de Baas bij Kanker” .

In Mindset de Baas bij Kanker staan we stil bij oude gedachtepatronen. Overtuigingen die je in de weg zitten. En leer je hoe je jouw gevoel, gedachtes en emoties leert sturen. Met als doel zorgen dat je op een opbouwende manier denkt. Je emoties alle ruimte leert geven zonder je te verliezen in het negatieve.

Zoals deelneemster Ananda Obst zegt: ‘Alle kennis en informatie is van onschatbare waarde!”

“De combinatie van zelfontwikkeling, spiritualiteit, ‘relaxed vlammen’ en af en toe een keiharde spiegel maakt dat ik continu getriggerd word om haar trainingen te volgen. Alle informatie en kennis die gedeeld word is van onschatbare waarde! Jeanet weet waar ze over praat, is duidelijk maar bovenal altijd eerlijk. Geen nonsense maar serieuze content!”

Mindset de baas bij kanker

In de praktische en concrete modules van Mindset de Baas bij Kanker leer je alles dat nodig is. Om je manier van denken, het sturen van je emoties en gevoelens te optimaliseren. En je niet werkende overtuigingen en denkpatronen om te vormen. Zodat je zo krachtig, rustig en vol vertrouwen mogelijk het proces waar je inzit doorloopt.

In Mindset de Baas bij Kanker leer je alles om een echte KankerLeider te worden.

Klik op de afbeelding om alle informatie te lezen.

Mindset de baas bij kanker

Over de schrijver
Jeanet is eigenaar van Lifestyle of Business en GOAkanker.nl Sinds de kanker diagnose van haar moeder in 2018 zet zij zich in om de bewustwording rond holistische kankeraanpak in NL te vergroten. Gedurende 2020 is ze in gesprek met investeerders en andere ondernemers om de offline locaties die ze binnen GOAkanker wil opzetten, te realiseren. Ook zal zij, samen met het team van GOAkanker, online het grootste en meest complete holistische kanker educatie platform bouwen. Via onder andere artikelen, interviews en social media maar ook via haar netwerken, zet ze zich iedere dag in om de kanker educatie in NL compleet te maken.
Reactie plaatsen